نازبو
فواید گل زاموفیلیا؛ از کاهش استرس تا افزایش تمرکز
  • گیاهان داخلی

فواید گل زاموفیلیا؛ از کاهش استرس تا افزایش تمرکز

گیاه زاموفیلیا یا جواهر زنگبار که با نام علمی Zamioculcas zamiifolia نیز شناخته می‌شود، از جمله گیاهان آپارتمانی است که به دلیل مقاومت بالا و سازگاری با شرایط سخت، زیبایی خاص و چشم‌گیر و نیاز کم به مراقبت و توجه، محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. گیاه Z Z یا گیاه زی‌زی نیز از دیگر نام‌هایی است که این گیاه زیبا و جذاب را به آن نام صدا می‌زنند. برای آشنایی با فواید گل زاموفیلیا و دیگر ویژگی‌های این گیاه آپارتمانی، در ادامه همراه ما باشید.

گل زاموفیلیا

 

چرا باید زاموفیلیا خرید؟ فواید گل زاموفیلیا

ویژگی‌های منحصر به فرد گیاه زاموفیلیا سبب شده تا به انتخابی عالی برای افرادی که برای دکوراسیون خانه و محل کار خود به دنبال گیاهی هستند که در عین جذابیت و زیبایی، مقاومت و سازگاری بالایی نیز داشته باشد، تبدیل شود. اگر شرایط و مراقبت‌های ویژه‌‌ای مانند تأمین نور، دما و آبیاری مناسب، تأمین مواد مغذی مورد نیاز گیاه و انجام راهکارهایی برای جلوگیری از بیماری و آفت زدن گیاه را برای گل دادن رعایت کنید، می‌توانید از فواید گل زاموفیلیا نیز بهره‌مند شوید. برخی از مهم‌ترین فواید و ویژگی‌های زاموفیلیا از این قرار است:

1. دوام بالا. با دوام‌ترین گیاهان آپارتمانی، لقبی است که به گیاه زاموفیلیا نسبت می‌دهند؛ این گیاه می‌تواند شرایط سختی مانند نور کم، آبیاری نامنظم و تغییرات ناگهانی دما را تحمل کند.

2. نیاز به توجه و مراقبت کم. نیاز به آب کم، یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل سازگاری و مقاومت زاموفیلیا با شرایط سخت است. این گیاه قادر است خاک خشک را به راحتی تحمل کند و علاوه بر آن به کود دهی زیادی نیز نیاز ندارد. از مهم‌ترین فواید گل زاموفیلیا این است که سبب می‌شود بیماری‌ها و آفات به ندرت به سراغ زاموفیلیا بیایند و در نتیجه نیازی به توجه و مراقبت بیرونی ندارد.

3. پاکسازی و تصفیه هوا. وجود انواع آلاینده‌ها در هوای خانه، یکی از تهدیدات سلامتی انسان محسوب می‌شود. از فواید گل زاموفیلیا این است که مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی، موجب تصفیه هوا و حذف انواع آلاینده‌ها از محیط خانه می‌شود. بدین سبب هوای محیط تمیز تر شده و نفس کشیدن را راحت‌تر و مطبوع‌تر می‌کند.

فواید گل زاموفیلیا

4. جذابیت و زیبایی خیره کننده. زیبایی گیاه به دلیل برگ‌های براق و ضخیم آن دو چندان شده و جذابیت خاصی را به دکوراسیون خانه و محل کار شما می‌دهد. این گیاه حتی می‌تواند به عنوان نقطه عطف و کانونی در دکور خانه شما چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند.

5.  استفاده از زاموفیلیا به عنوان یک گیاه رومیزی ایده‌آل. زاموفیلیا به عنوان یک دکوری و تزئین زیبا برای میز خانه و حتی محل کار شما، گوی سبقت را از دیگر گیاهان رقیب خود ربوده است. برای این منظور انتخاب زاموفیلیای جوان که هنوز در ابتدای دوره رشد خود است، می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل به حساب بیاید.

 

فواید گل و گیاه زاموفیلیا و تأثیر آن بر روی سلامتی انسان

1. کاهش استرس. حضور گیاهانی مانند زاموفیلیا در محیط خانه یا محل کار به خصوص با آن برگ‌های پهن و براق، به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک می‌کند.

2. افزایش بهره‌وری و تمرکز. نتایج مطالعاتی که بر روی تأثیر حضور گیاهان در محیط‌های اداری انجام شده، نشان می‌دهد که وجود گیاه در محل کار می‌تواند بهره‌وری و تمرکز کارمندان را به میزان زیادی افزایش دهد.

3. بالا رفتن عملکرد شناختی مغز. یادگیری، تفکر، توجه، استدلال، تصمیم‌گیری و حل مسئله، از جمله عملکردهای شناختی مغز است. از دیگر فواید گل زاموفیلیا این است که با افزایش کیفیت هوا می‌تواند عملکرد شناختی مغز انسان را نیز بالابرده و افزایش دهد.

4. فواید گل زاموفیلیا در فنگ‌شویی. براساس آموزه‌های مکتب فنگ‌شویی، گیاه زاموفیلیا، انتخابی عالی برای نگهداری در منزل است. با قرار دادن زاموفیلیا در گوشه‌های جنوب شرقی، جنوب و شرق خانه، می‌توانید علاوه بر جذب امواج و انرژ‌های مثبت به سمت خانه، از محل زندگی خود نیز در برابر انواع تهدیدات محافظت کنید.

5. زاموفیلیا، گیاهی با خاصیت CAM. گیاه زاموفیلیا در دسته گیاهانی قرار می‌گیرد که  اسید کراسولاسه دارند. به عبارت دیگر یکی دیگر از فواید گل زاموفیلیا جذب کربن دی‌اکسید موجود در فضای خانه حتی در طول شب است و به همین منظور می‌تواند در اتاق خواب نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه یکی دیگر از فواید گل زاموفیلیا، بهبود کیفیت خواب است.

6. خاصیت ضد التهابی زاموفیلیا. از دیگر فواید گل زاموفیلیا این است که دارای خاصیت ضد التهابی است. ماده استخراج شده از ریشه این گیاه نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده که در برخی کشورها مانند تانزانیا به عنوان درمانی برای گوش درد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه زاموفیلیا

کلام آخر

خواص طبیعی و زیبایی خاص گیاه زاموفیلیا، کاهش استرس و افزایش آرامش را برای فرد به همراه دارد. با قرار دادن این گیاه در مکان‌های خاصی از خانه، احساس صلح، طبیعت و سبزی را به خانه انتقال داده و تمرکز خود را بالا ببرید. بهبود سلامت روحی و روانی فرد نیز از دیگر فواید گل زاموفیلیا به شمار می‌رود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!